2 maanden zon - Reisverslag uit Kitui, Kenia van Ilja Dekker - WaarBenJij.nu 2 maanden zon - Reisverslag uit Kitui, Kenia van Ilja Dekker - WaarBenJij.nu

2 maanden zon

Door: Ilja

Blijf op de hoogte en volg Ilja

28 Maart 2009 | Kenia, Kitui

Hallo!

Vandaag zitten we er precies 8 weken! Ongelofelijk dat het al zo lang is. Nog maar een paar weken om onze stage hier af te ronden en alles in orde te maken voor het volgende team. Op 30 April komt mijn moeder in Nairobi aan waarna we een safari gaan maken van 2 weken waarbij we de Masai Mara, Nakuru, Naivasha, Amboseli, Tsavo, Mombasa en Kitui zullen zien. Hopelijk zal het mogelijk zijn om te snorkelen in Mombasa want rond mei is het water daar nog niet altijd helder.

Afgelopen week is de autoclaaf weer gemaakt! Ik ben nog erg sceptisch erover en eerlijk gezegd denk ik niet dat hij lang mee zal gaan maar voor nu doet hij het en kunnen we alle testen inhalen. Een hoop monsters hebben we in de koelkast moeten laten staan omdat de resultaten niet betrouwbaar waren zonder de autoclaaf.
Morgen zullen we vertrekken naar Kawongo. Eigenlijk zouden we naar Mutha gaan maar de communicatie tussen de buddy’s en de verantwoordelijke voor dat gebied ging niet zo goed waardoor we eigenlijk pas dinsdag zouden kunnen vertrekken maar dat betekend dat we het weekend door moeten werken en dat 2 weken. Daar hebben we niet zo’n zin in. Er is al genoeg te doen.
Naar Kawongo nemen we 6 potten mee en geven een training over hygiëne, waterkwaliteit en het voorkomen van ziektes. Uiteindelijk is het aan ons om gezinnen uit te kiezen die dan een pot krijgen en dus BIJNA verzekerd zijn van schoon drinkwater. Ik zeg bijna omdat de potten wel goed onderhouden moeten worden en schoongemaakt moeten worden. Uit de testen die we tot nu toe gedaan hebben is gebleken dat dit nog niet goed gebeurt en het volgende team zal dan ook waarschijnlijk deze mensen opnieuw moeten trainen.

Ondertussen hebben we al een paar keer in ons huisje stromend water gehad! We hebben er flink gebruik van gemaakt en alle flessen gevuld die we maar hadden. Er staat hier nu meer dan 300 liter water op ons te wachten voor als het water weer weg is. De put is namelijk op ons terrein ook leeg en als we water moeten halen moeten we dit bij SASOL doen. Het is iets meer dan een kwartier lopen en je draagt dan 10 tot 20 liter water mee een berg op. Niet ideaal! Ook merken we dat het regenseizoen gaat beginnen. Niet dat het al veel geregeld heeft want het langste buitje was 1 minuut maar het waait veel harder en we hebben zelfs al meer dan 1 keer een wervelwind gezien! Dat was echt gaaf!
We zijn natuurlijk nu ook terug van Nairobi en hebben daar nog even snel druiven en appels gehaald! Heerlijk! Die zijn namelijk niet in Kitui te krijgen. We zijn zelfs aan wat wijn gekomen en jaja, Ilja leert droge witte wijn hier drinken! Toch gaat de voorkeur op dit moment nog naar het bier wat ze hier hebben. Tusker.
Mijn eerste souveniers zijn ook al binnen! Hier in de “stad” zit een heel klein winkeltje met voornamelijk troep maar er stond een beeldje met 3 mensen. Een vader, moeder en kind en die vond ik toch wel erg mooi! Dus die ging mee na flink wat onderhandelen. Onderhandelen is hier trouwens een beleefdheidvorm dus niet denken dat we de mensen hier het geld niet gunnen. En het is ook nodig omdat ze hier voor ons blanken de “mzungu” prijs hanteren. Meestal betalen wij toch meer omdat we er rijk uitzien.
Kim, Chantal en ik hebben even last gehad van onze darmen maar ik ben er gelukkig al weer snel vanaf.

Nogsteeds kan ik me ergeren aan de sloomheid waarmee de mensen hier werken en de moeite die we moeten doen om ze iets te laten begrijpen. Ik zeg niet dat iedereen hier dom is maar ik weet bijna zeker dat ze moeite hebben met die spelletjes van de peuterschool waarbij je het goede blokje in het goede gaatje moet doen (blokje, driehoek ect.). Verder valt het me op hoe snel je gewent raakt aan het eten hier, toen we net kwamen vonden we het brood afschuwelijk en de melk niet te drinken maar het wordt steeds beter eetbaar en drinkbaar. Gisteren heeft Kim echt een heeeeeerlijke tomatensoep gemaakt en toen Steven jarig was heeft hij een rodewijn saus gemaakt! Zo leer je nog eens koken.

Dat was het weer voor even, ik ben er volgende week weer met een verslag over onze eerste training!

  • 29 Maart 2009 - 08:52

    Dennis:

    Leuk om te horen dot allemaal :)
    Doe Steven de groeten van me!
    xx

  • 29 Maart 2009 - 13:11

    Drea En Peppie:

    He Illepile,

    Wat gaat de tijd toch hard, voor je het weet is het al weer voorbij dus geniet er nog maar even van.
    Nog bedankt voor je kaart trouwens erg lief van je dat je ons ook een kaartje hebt gestuurd!

    Nog 4 weekjes en dat komt mamma je opzoeken.
    Heb je alles kunnen regelen voor jullie safari??? Vast wel ik weet in ieder geval dat ze er erg veel zin in heeft!

    Spreek je snel weer.

    Groetjes,

    Drea en peppie

    P.S. ik ben tante geworden, Mariella is bevallen van haar eerste kindje een jongen en hij heet Joshua kijk maar ff op mijn hyves anders.

  • 29 Maart 2009 - 15:52

    Cees ,Siet En Anita:

    Zo zo zo , die Ilja aan het bier en de wijn...
    Ja ,je wordt inventief als je niet allles kunt krijgen waar je trek in hebt.Je kunt hier de Hollandse pubers nog een lesje leren in improviseren en nederigheid en dankbaarheid!
    Bedankt voor je schitterende kaart overigens die we mochten ontvangen.
    Heel veel succes met de 3e ronde,en we zijn reuze benieuwd naar alle verhalen en foto's als je terugbent.
    Groetje van ons allen.

  • 30 Maart 2009 - 08:59

    Ineke V.d. Heul:

    Hallo Ilja!

    Wat gaat de tijd toch snel!
    Al weer 8 weken weg!
    Leuk dat je met je moeder op Safari gaat!
    Het is hier nu ook mooi weer en volgens de voorspellingen blijft het een paar weken zo!
    We kunnen dan eindelijk de winterkleren uit laten!
    Groeten,

    Ineke

  • 31 Maart 2009 - 16:19

    :

    Heey Ilja!

    Wat tof dat je er nog bent als ik naar Kenia ga! heb je echt een tijd nie meer gezien (duh :P) maar anders was het toch mooi een half jaar (!).

    Maar kom alleen jij ons ophalen? ik bedoel, mag dat zo maar, alleen reizen? En kwam er niet iemand van Sasol (met een bordje :P) ons ophalen? naja ik vind alles best natuurlijk maar dat vroeg ik me af ;)

    Oeh nu dat mijn ticket inorde is gaat het toch wel kriebelen hoor ;)
    Tot 29 april!!!
    Dikke kus!

  • 05 April 2009 - 17:57

    Annelies Vos:

    Heey mzungu!

    Evelien heeft je site gister even aan me doorgegeven..was erg benieuwd hoe je het hebt in Kenia! En je vermaakt je erg goed lees ik!
    Heb je trouwens het eetcafe Zeep/Soap naast het hiltonhotel in Nairobi al ontdekt? Erg lekker eten en veel europeanen..wel eens leuk als je altijd tussen de locals zit!
    Geniet nog even van je tijd daar en heel veel plezier straks met je moeder!

    groetjes annelies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilja

Actief sinds 13 Jan. 2009
Verslag gelezen: 130
Totaal aantal bezoekers 43219

Voorgaande reizen:

30 November 2014 - 30 November 2015

Land of Oz

01 Februari 2015 - 24 Februari 2015

Thailand Travels

12 April 2013 - 14 Mei 2013

Nieuw zeeland ontdekken!

31 Januari 2009 - 16 Mei 2009

Mijn eerste reis, Kenia

Landen bezocht: