April, kikker in je bil - Reisverslag uit Kitui, Kenia van Ilja Dekker - WaarBenJij.nu April, kikker in je bil - Reisverslag uit Kitui, Kenia van Ilja Dekker - WaarBenJij.nu

April, kikker in je bil

Door: Ilja

Blijf op de hoogte en volg Ilja

22 April 2009 | Kenia, Kitui

Hallo allemaal!

Ik zit alweer in de laatste week van mijn stage, de tijd vliegt. Sinds de vorige keer is er weer een hoop gebeurt, we hebben de trainingen gegeven, ik ben met Pasen naar Mombasa geweest en sinds we de nieuwe autoclaaf hebben lopen we weer helemaal op schema.

De trainingen gingen erg moeizaam omdat alles in Ki-kamba moet, de plaatselijke taal. Gelukkig weten onze buddy’s veel theorie en was het voor hun geen probleem om alles aan de mensen uit te leggen maar het nadeel was dan wel dat wij daar 4 of 5 uur naar raar gebrabbel zaten te luisteren zonder dat er iets vertaald werd. Ondanks dat was het toch best leuk om te doen want de mensen zijn ontzettend blij met je als je met die potten aankomt. Na het uitdelen van de potten liet het hoofd van de community weten dat ze er hartstikke blij mee waren maar dat er wel meer potten nodig waren. Je krijgt dan wel een dubbel gevoel want je probeert al zo veel mogelijk te helpen.

Na de laatste keer monsters halen zijn Kim, Chantal, Philes en ik naar een plaatsje op zo’n uur rijden geweest waar ze een winkel met enorm veel houtsnijwerk hebben. Ik was er helemaal weg van en kwam met 2 tassen de winkel weer uit maar mijn portemonnee was er minder blij mee.

Ondertussen hebben we ook een adoptiekindje. Jelte, hij is 23 jaar en loopt hier in zijn eentje stage. Omdat hij dan alleen in zo’n groot huis zat hebben we hem maar in huis genomen en het is heel gezellig! Echt typisch een studentje met de grootste verhalen over zijn studentenhuis.

Met Pasen was even een gedoe, ik wou al een tijd die dagen naar Mombasa maar door wat onenigheden was nog niet zeker of we mochten gaan of niet. Uiteindelijk het groene licht gekregen en met de meiden van het marketingteam (Evelien, Marjon en Jolanda) naar Mombasa geweest voor 4 dagen.
Jelte, Steven en David (van het marketing team) zijn met dezelfde bus ook mee naar Mombasa gegaan.
De bus vertrok hier vanuit Kitui om 8 uur in de avond en dan kom je om ongeveer 7 uur in de ochtend aan in Mombasa. Van daaruit is het nog een uurtje naar de stranden die iets meer zuidelijk liggen. Na een dagje strand en wat verbrandingen verder hebben we de eerste nacht op Diani Beach doorgebracht. De volgende ochtend zijn we heel vroeg richting Wasini Island gegaan en daar zijn we met een boot naar de plek gebracht waar we konden snorkelen. Evelien had haar onderwatercamera mee dus dat zijn hele mooie foto’s geworden! Op de terugweg dan eindelijk waar ik altijd al van had gedroomd, wilde dolfijnen gezien! En niet zomaar wilde dolfijnen maar meteen 2 soorten die bij elkaar zwommen en 1 tuimelaar kwam echt heel dicht bij de boot! Volgens mij heb ik de hele dag met een glimlach gelopen. Op Wasini Island zijn we blijven eten want dat was inbegrepen in de prijs en daar heb ik voor het eerst krab op. Echt veel lekkerder dan kip! Ook nog zeewier met chapati geprobeerd en voor het eerst kokos gegeten. Wist ik veel dat die kokos heel anders smaakte dan de bounty’s! In het kader van nieuwe dingen proberen heb ik die avond in ons hotel ook meteen vis besteld waarbij ik toen een vis met kop, staart, vinnen en ogen op mijn bord. Het hotel was trouwens ontzettend gaaf want het bleek een boomhuis te zijn! Via een trap aan de achterkant kwam je uit in een soort algemene ruimte met gewoon 1 oplaadpunt, tafel en wat stoelen en dan kamers aan de zijkant met een supermooi uitzicht.
De volgende ochtend hebben we een uitgebreid ontbijt genomen en met een lokale visser zijn we weer de zee op gegaan om nog een keer te snorkelen maar dan in een ander gedeelte. Na nog een paar uur zoeken naar dolfijnen zijn we met een taxi naar Tiwi Beach gereden. Vooraf wisten we al dat Tiwi ontzettend duur was dus zoeken naar iets goedkoops was niet makkelijk maar we hebben wat moois kunnen vinden wat niet te duur was. Na een huwelijksaanzoek van de taxichauffeur en het avondeten op Tiwi hebben we heerlijk met een cocktail op het strand gezeten. De volgende ochtend zijn we er heel vroeg uit gegaan om de zonsopgang te zien en dat was echt de moeite waard. De hele dag hebben we lekker in de zon gezeten, in het water geweest en zijn we het strand afgelopen en zo ging de dag alweer snel voorbij. Aan het einde van de dag moesten we alweer richting Mombasa om daar om 8 uur de bus te hebben. Het was een heel geslaagd Paasweekend en ik ben blij dat ik er straks met mijn moeder na terug ga want witte stranden, palmbomen, azuurblauwe zee en een strakblauwe hemel trekken mij wel.

Terug in Kitui ben ik ontzettend gaan vervellen, zoals Marjon zegt: je bruin valt eraf. We zijn nog naar de Nzambani rock geweest, wat een grote rots is waar je via een gammele trap bovenop kunt komen. Het uitzicht was schitterend en we hebben wat mooie teamfoto’s gemaakt. Daarna zijn we uit eten geweest bij Bavaria Paradise en zouden we eigenlijk nog uit gaan maar iedereen was zo moe dat we dat volgende week doen.

Deze week is het alle testen afronden, verslagen inleveren en opruimen en dan vertrekken we de 27e naar Nairobi. De 28e halen we de vriend van Chantal van het vliegveld en de 29e het volgende team. Dan vertrekken we met zijn allen naar Kitui om alles te laten zien en gaan we de volgende dag weer met iedereen naar Nairobi om Koninginnedag te vieren. Een beetje omslachtig maar zo kunnen we wel alles doen wat we willen. Die dag haal ik dan ook mijn moeder op en de volgende dag beginnen we aan onze safari waarbij we naar de Masai Mara gaan, Lake Nakuru, Hell’s Gate, Amboseli, Tsavo West, Mombasa, Kitui en dan weer terug naar NEDERLAND!

Oeh en we hebben 3 Stevies gevonden, Stevies zijn onze muizen en we vinden er steeds meer. Van 1 heb ik een superleuke foto gemaakt terwijl hij balanceerde op een touwtje. Het grappige is dat van de 3 dames niemand bang is voor de muizen maar de 2 "mannen" wel.

Ik heb hier een hele leuke tijd gehad en veel geleerd over teamwork, planning en op mezelf wonen en daarnaast heb ik ook wat meer over mijzelf geleerd. Je bent hier in veel dingen veel vrijer maar er is wel en soort avondklok en s’avonds kun je hier niet over straat wat je dan toch in je vrijheid beperkt. Ik ga hierdoor de kleine dingen van Nederland ook meer waarderen. Het was een geweldige stage met superleuke mensen en als je zo’n kans krijgt, grijp hem dan want het is een ervaring die je altijd met je mee zult dragen. Zoals Onesmus (onze baas) hier al zei: Mensen die je nu in Nederland hebt achtergelaten en die je mist zullen er je hele leven nog voor je zijn.


  • 22 April 2009 - 10:19

    Arda:

    Hoi Ilja,

    Je schrijft zo dat ik het helemaal mee beleef en dan straks ook nog in het echt. Ik kijk er echt naar uit. Tot volgende week.
    Liefs van ons allemaal

  • 22 April 2009 - 10:23

    Mariska Klerks:

    Heb er zo zin innnnnn!!!! :D We komen eraan hoor, geniet nog ff van de rust... kus

  • 22 April 2009 - 14:41

    Jan En Clara Dekker:

    hoi ilja
    wat weer een leuk verhaal
    geweldig dat je het samen met mama gaat herbeleven
    geniet ervan en gauw tot ziens in een zonnig nederland
    kus van oom jan en tante clara

  • 22 April 2009 - 17:59

    Pappa:

    Fijn om hier weer even een groot stuk van je te lezen. Het is bijna Koninginnedag en dan komt Mamma aan in Nairobi en gaan jullie van een mooie vakantie genieten.
    En dan wachten we hier op jullie thuiskomst op 16 Mei.
    Groeten en nog veel plezier en kus van mij.

  • 22 April 2009 - 20:05

    Daphne:

    Heey meis,

    Wat vliegt de tijd zeg! Je bent al weer bijna klaar met je stage! Zoals je het vertelt heb ik echt het gevoel dat ik daar ook rondloop. Het klinkt erg leuk allemaal. Houd je nog wel een beetje bruin over :P

    xxx Daphne

  • 23 April 2009 - 12:22

    Ineke Vd Heul:

    Hallo Ilja!

    Wat schrijf jij een leuke verhalen!
    Je stage zit er haast op!
    Volgende week ga je met je moeder alles herbeleven.
    Geniet er nog maar even van,want het is zo 16 mei!
    Groetjes aan je moeder en
    tot ziens!

    Ineke

  • 23 April 2009 - 22:14

    Cees En Siet:

    Hai Ilja,
    Wat leuk,eindelijk weer een lang verhaal vol belevenissen.En wat voor!!
    Wow,ik zit te genieten achter mijn compi.
    Wat gaat de tijd ineens snel.Je laatste week alweer.Heb je een goed gevoel over je stage?Is het heel anders verlopen,dan je in eerste instantie had verwacht?
    En wat zal het wennen zijn,weer gewoon thuis in Holland,met je ouders en zus in een huis...
    Heb je nog wilde plannen,voor de toekomst gemaakt daar?
    Ben zo benieuwd naar je verhalen,foto's en filmpjes.En naar jullie komende safari.
    Heel veel sterkte en plezier met de laatste loodjes en de afronding.En een geweldige tijd samen met Arda!
    Veel knuffels vanuit een zonnig en droog Nederland.Je hebt de warmste april ooit gemist,maar er zo ongelooflijk veel terug voor gekregen.
    Een schat aan levenservaring,waar je nog lang op zilt teren.
    Tot snel!En kom beiden veilig weer terug.

  • 24 April 2009 - 12:11

    Habari:

    IELLL ja, die muizen!!!
    Noujah, lekker hoor! word ik alweer gezien als een "typisch studentje"... het moet toch niet gekker worden...

    Groeten, je gezelligste huisgenoot.
    www.fuzzytravel.com/jelte

  • 27 April 2009 - 12:06

    Elise:

    en ik heb jou gemist ilja!!! (nogsteeds...)

    leuk dat je "mannen" tussen aanhalingstekentjes schrijft haha!
    kijk er zo naar uit om je weer in nederland te hebben en je verhalen aan te horen en je verhalen te vertellen over de afgelopen maanden

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilja

Actief sinds 13 Jan. 2009
Verslag gelezen: 289
Totaal aantal bezoekers 43229

Voorgaande reizen:

30 November 2014 - 30 November 2015

Land of Oz

01 Februari 2015 - 24 Februari 2015

Thailand Travels

12 April 2013 - 14 Mei 2013

Nieuw zeeland ontdekken!

31 Januari 2009 - 16 Mei 2009

Mijn eerste reis, Kenia

Landen bezocht: