Jambo Jambo! - Reisverslag uit Kitui, Kenia van Ilja Dekker - WaarBenJij.nu Jambo Jambo! - Reisverslag uit Kitui, Kenia van Ilja Dekker - WaarBenJij.nu

Jambo Jambo!

Door: Ilja

Blijf op de hoogte en volg Ilja

05 Februari 2009 | Kenia, Kitui

Jambo lieve mensen,

Daar zijn we dan, in het verre Kenia. In Kitui om precies te zijn. Steven, Chantal, Kim en ik. Zaterdag heel vroeg richting Londen en toen Nairobi gevlogen. Een lange vlucht maar wel erg mooi. We zijn over de Alpen gevlogen en over Italië, Egypte en een stukje Nijl gevolgd. In Nairobi aangekomen bleek alles heel goed geregeld te zijn en werden we naar ons hostel gebracht. Nog even van de luxe van een douche en wc genieten en de zondag heerlijk uitgeslapen vanwege het tijdsverschil van 2 uur met Nederland. Bijna alles is op zondag gewoon open dus we mochten deze dag zelf indelen. Met wat suggesties van de gids Sammy hebben we voor de walk safari, het giraffenhuis en de traditionele dansen gekozen. Nog voor het eten waren we terug in het Bushhouse waar we ook gegeten hebben. Volgende ochtend zouden we om 10 uur de Matatu (klein busje) naar Kitui nemen maar ach het is wel Kenia he, dus hakuna matata en inderdaad… de Matatu kwam pas om half 12. Hier in Kitui aangekomen werden we naar een ander huisje dan verwacht gebracht. We waren er eerst helemaal niet blij mee omdat er een vreselijke stank was, vieze sokken lagen en eigenlijk alles wat je maar in een vies studentenhuis kunt verwachten lag er nog van een jaar geleden! We kregen te horen dat we echt niet in het huisje konden van het labteam van vorig jaar dus we konden weinig meer doen dan schoonmaken, schoonmaken en schoonmaken. Natuurlijk zonder stromend water (behalve uit het kraantje in de badkamer) en de stroom die af en toe uitvalt. De maandag en dinsdag hebben we het hele huis schoongemaakt en heel hard gewerkt om er een beetje ‘ons’ huisje van te maken. Boodschappen gedaan, buddy’s en mensen van SASOL ontmoet, zelf eten gekookt enz. 1 ding kon helaas niet en dat is douchen… Pas woensdag was dit mogelijk en alleen omdat het geregend had. Ze vinden het hier heel raar dat we zo graag water voor de douche wilde. Ondertussen hebben we het lab van de oude plek naar het huisje van de vorige labteams verhuist. Woensdag eindelijk het huisje in orde gekregen en minstens 10 keer Steven geroepen om te helpen met dingen schouwen, spinnen te verjagen en de koelkast te maken. Op de markt worden we lang nagekeken en kinderen roepen constand: “How are youuuu?”
En willen je even aanraken. De mensen zijn hier erg vriendelijk maar dit komt een groot deel omdat ze denken dat we heel rijk zijn. We zijn al mensen tegengekomen die geld van ons willen (zogenaamd om iets van te kopen wat ze echt nodig hebben) maar als je 1 keer ja zegt tegen zo’n persoon staan er de volgende dag 20 op de stoep. Het is moeilijk om nee te zeggen maar eigenlijk heb je geen keus. Je bent er al om ze te helpen al is het op een andere manier. Waarschijnlijk weten de mensen ook niet goed wat we hier eigenlijk doen en denken ze dat dit voor ons een vakantie is maar daar gaat verandering in komen want zodra de keramische potten zijn getest gaan we proberen ze in dit district op de markt te krijgen en hierbij zullen we dan ook trainingen moeten geven waardoor de bevolking misschien een beter beeld krijgt van wat we doen.

Tot horens,

knuffel

• 05 Februari 2009 - 07:01

Arda:

Hoi Ilja,

Leuk om zo alles op afstand te volgen. Hier gaat het leven natuurlijk gewoon door. Om een kijkje te nemen in jullie belevenissen is geweldig. Oma vond het jammer dat ze je niet meer had gezien voor je wegging maar ze had er begrip voor dat we het erg druk hebben gehad.
    We wensen jullie veel werkplezier en horen graag weer hoe het gaat.

Knuffels van Hans, Arda, Sascha, Chippy, Wokkel en Floris..

• 05 Februari 2009 - 08:26

Marjon:

Ey Ilja,

echt een heel leuk bericht. het lijkt me heel spannend, maar ook wel eng. Ik hoop vaker een verhaal van je te lezen, want de belevenissen van jullie zijn tof.

Groetjes, Marjon

• 05 Februari 2009 - 08:43

Pappa:

Fijn Ilja dat het goed gaat en dat we al zo snel iets van je horen.
    Ik wacht met smart op de volgende berichten van je.
    Ik ben weer voorzichtig voor 2 uur per dag therapeutisch aan het werk gegaan.

Kusjes

Pappa

• 05 Februari 2009 - 08:51

Cees En Siet:

Hey die Ilja,
    Handig he,die dorpse supermarkt...
    Ik had al uit de eerste hand vernomen dat je goed was aangekomen en dat je met internet aan de gang ging.
    Hoe heb je op het temperatuur- en cultuurverschil gereageerd?Zeker ff flink wennen....
    Hier hebben we de blubberige resten van sneeuw liggen,met sombere natte dagen in het vooruitzicht.
    Sterkte met acclimatiseren en de opbouw daar.Veel samenwerking en plezier gewenst.Tot mails.
    Grote knuf van Cees,Siet en de Beestenbende.

• 05 Februari 2009 - 09:47

Milou:

Hey Ilja,
    Leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt! Ik kijk uit naar je volgende berichten! Veel plezier, groetjes uit Pijnacker! :-)
    Milou

• 05 Februari 2009 - 10:20

Marco,:

Hallo ilja,

Het is leuk om te lezen dat je goed bent aan gekomen en dat het goed geregeld is wel wat jammer van het huisje maar ja daar komen jullie vast wel over heen.
    ik hoop dat jullie plannen zullen lukken en heel veel werk plezier.

groeten Marco (ook veel sterkte aan je medereisgenoten.

• 05 Februari 2009 - 11:53

Rowan:

Heeey Ilja!

Leuk om zo nog iets van je te horen.
    Ik hoop dat alles daar helemaal goed komt, en dat je veilig thuis gaat komen.
    nog onwijs veel succes en veel plezier in Kenia!

Groetjes, Rowan.

• 05 Februari 2009 - 13:50

Mara:

Kan niet wachten tot ik daar zit...het aftellen is voor mij inmiddels ECHT begonnen nog 81 dagen haha!!

Waarom is het lab verplaatst??
    Naar het oude huisje??
    Hebben jullie inmiddels wel kunnen douchen??
    Wacht met smart op jullie volgende verhaal!!!!

Kus Mara

• 05 Februari 2009 - 15:11

Loesj:

Iljaaaa ^^
    Wat vet gaaf om dit te lezen:D:D Ik zat al de hele tijd zo van.. Hoe zou het met Iljaa zijn..? HaHa!
    Maar fijn dat je het naar je zin hebt en ook super gaaf om dit te lezen ^^ Ik hoop snel weer verhalen van je te horen :D

Hugg,, Loesj

• 05 Februari 2009 - 17:05

Jer:

nou leuk om te horen dat je het zo leuk daar hebt (NL is zeker je goedste vac (zag 2 foutjes dus valt mee xD))

mzl
    jeroen

• 05 Februari 2009 - 17:07

Nick:

Heej ilja,

Fantastisch om te horen dat je het naar je zin hebt en dat je heel ben aangekomen. Het klinkt allemaal hartstikke gezellig en een aangename temperatuur zal het er niet slechter op maken:P

manjana manjana met het busje;)

Nick

• 05 Februari 2009 - 19:16

Tahar:

Hoi Ilja,
    zo te horen gaat het je goed, dat is fijn. Geniet nog maar even van de hakuna matata, want eenmaal in Nederland is het weer hard werken geblazen. Groetjes en veel plezier.
    Tahar

• 06 Februari 2009 - 18:03

Evelien:

haha lekker aan de schoonmaak in Kenia. geniaal!
    echt leuk om je verhaal te lezen! ik ben heel benieuwd naar je volgende verhaal!! :D

kusje, Xx

• 08 Februari 2009 - 08:28

Oom Jan En Tante Cla:

hallo ilja
    leuk hoor om wat van je te lezen.geniet ervan en beleef een andere cultuur.je denkt er je hele leven aan.en africa gaat in je lijf zitten.lieve groeten uit beverwijk

• 08 Februari 2009 - 10:52

Carel En Yolanda:

Lieve Ilja

hier een klein berichtje uit het natte vlaardingen, leuk het berichtje van jouw om te lezen hoe je eerste indrukken zijn, geniet met volle teugen van je verblijf daar

groetjes van carel en yolanda en garfield

• 08 Februari 2009 - 11:21

Kees Bitter:

Dag Ilja,

Leuk om jouw verhaal te lezen. Ik hoop dat jullie een goede tijd meemaken in Kenia. Veel succes en hou Steven aan het werk (ha,ha)
    Groet

• 20 Februari 2009 - 11:29

Drea:

He Zusje lief,

Moeten we met z'n alle je site in de gaten houden moet je er natuurlijk wel wat op neer zetten!

Dus wanneer krijgen we weer een verhaal te lezen hoe het met je gaat daar in Kenia?!

Greetz en tot gauw.

Xxx Drea